پیچیدگی های پنهان در شکوفایی

پیچیدگی های پنهان در شکوفایی


تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که چه کارهایی را انجام می دهیم بدون آنکه دلیلش را بدانیم؟ با اینکه همه ی ما می دانیم اگر دلیل انجام کاری را درک کنیم، یعنی بدانیم چرا انجام می دهیم و می خواهیم به چه نتیجه ای برسیم، قطعا هم آن عمل را بهتر انجام می دهیم و هم به نتیجه ی مد نظرمان نزدیکتر خواهیم شد. 

 دم آوری قهوه از موضوعاتی است که به دلیل تنوع و روش های متفاوتی که مورد استفاده قرار می گیرد باعث شده است که گاهی بدون اینکه دلایل بخشی از فرآیند را بدانیم آنها را تکرار کنیم.  

 به همین دلیل می خواهیم در این مطلب در مورد مرحله ی شکوفا شدن (blooming) صحبت کنیم .

فرآیند خیساندن دانه های آسیاب شده (weting) در چرخه دم آوری کمک می کند تا از یکنواخت دریافت کردن آب در بستر قهوه آسیاب شده اطمینان حاصل کنیم و فرآیند کانال زدن (channeling) در بستر سابه ی قهوه را کاهش دهیم. در نتیجه عصاره گیری یکنواخت و قهوه ای مطلوب تر را تجربه کنیم.


در زمان برشته کاری (rosting) گرما باعث می شود در داخل دانه های قهوه گاز دی اکسید کربن و گازهای دیگر به دام بیافتند که بعد از برشته کاری آرام آرام شروع به خارج شدن می کنند. زمانی که آب گرم با سابه ی قهوه تماس پیدا می کند، خارج شدن این گازها سرعت می گیرند و اصطلاحا شکوفا شدن رخ می دهد.

اما پیش از این مرحله، برای اینکه دم آوری مطلوب تری را رقم بزنیم، بهتر است با کمترین میزان آب، بستر قهوه را خیس کنیم. برای هرچه بهتر انجام شدن این کار می توانیم در سطح قهوه شِیپی مخروطی ایجاد کنیم تا از کانال زدن (channeling) جلوگیری کنیم؛ زیرا آب تمایل دارد از بخش های خیس شده گذر کند. با این حرکت مرحله ی شکوفا شدن (blooming) هم سریع تر و یکنواخت تر اتفاق می افتد.


توجه به جزئیات در فرآیند دم آوری به ما کمک می کند عطر و طعم قهوه را تغییر دهیم و ظرافت های بیشتری را برجسته کنیم. دقت در عملکرد هر بخش باعث می شود بتوانیم نتایجی که مورد رضایت است را دوباره تکرار کنیم.

آیا از اهمیت چگونگی ریزش آب و متمرکز کردن جریان آب در سطوح قهوه آگاهی دارید؟


 بهره بردن از متغیرها و ثبت کردن نتایج، به ما این فرصت را می دهد تا در هر مرتبه از دم آوری نتایج را بررسی کنیم. کنترل سرعت ریختن آب، فاصله ی ریزش از بستر قهوه و متمرکز ریختن آب در نقاط مختلف قهوه، از مواردیست که می تواند در بهبود دم آوری به ما کمک کند.


در این راستا یکی دیگر از بخش های مهم و قابل توجه، اندازه سابه ی قهوه است که عصاره گیری شما را مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. سایز آسیاب قهوه تقریبا در همه ی بخش ها اثرگذار است تا جایی که با تغییر در اندازه ی آسیاب قهوه، زمان تماس آب و قهوه، مدت زمان دم آوری و اینکه چه مقدار رایحه و طعم در فنجان نهایی داشته باشید را می توانید کنترل کنید.

دم آوری قهوه فرآیندی شیمیاییست که تلفیق آن با مهارت می تواند محصولی جذاب را خلق کند؛ پس با کمی فکر کردن در مورد چرایی هر مرحله و ثبت نتایج متفاوت از هر بخش، می توانیم اطلاعاتی بدست آوریم که هم خطاهای ما را کاهش دهد، هم فنجانی خوش طعم در اختیار داشته باشیم. 

Written by
سعید عبدی نسب
Join the discussion

سعید عبدی نسب

مدرس و مربي قهوه
مشاور کسب و کار
نویسنده مجموعه كتاب های "قهوه, میوه‌ای قرمز, دانه‌ای سبز"
گردآورنده فیلم مستند "قهوه, میوه‌ای قرمز, دانه‌ای سبز"
تهیه کننده پادکست "میلارد"

Instagram

Instagram has returned empty data. Please authorize your Instagram account in the plugin settings .